Mozart - a Political Artist
Mozart - der politische Künstler
Course CVL0001005 in SS 2017
General Data
Course Type | seminar |
---|---|
Semester Weekly Hours | 1.5 SWS |
Organisational Unit | Academic Programs WTG |
Lecturers | |
Dates |
Assignment to Modules
-
CLA90211: Kunst und Politik / Art and Politics
This module is included in the following catalogs:- Catalogue of soft-skill courses
Further Information
Courses are together with exams the building blocks for modules. Please keep in mind that information on the contents, learning outcomes and, especially examination conditions are given on the module level only – see section "Assignment to Modules" above.
additional remarks | In vielen Biographien wird Mozart als gänzlich unpolitisch oder an den politischen Geschehnissen seiner Zeit wenig interessiert geschildert. Das Gegenteil ist richtig. Mozart war der politischste Komponist seiner Zeit. Am Beispiel seines Opernschaffens in seinen Wiener Jahren (1781-1791) soll gezeigt werden, wie höchstpolitisch und tagesaktuell Mozart und seine Librettisten auf die dramatischen gesellschaftlichen und revolutionären Umwälzungen dieser Jahre reagieren. Josephinismus, Französische Revolution und beginnende Restauration haben ihre Spuren im Werk Mozarts hinterlassen. Besonders intensiv werden die drei Da Ponte-Opern (»Le nozze di Figaro«, »Don Giovanni« und »Così fan tutte«) und »Die Zauberflöte« besprochen, ergänzt durch viele Musikbeispiele. Freitag, 5. Mai: Einführung, Mozarts Leben und seine Zeit Samstag, 13. Mai: Fakultativ. Für alle, die das Werk nicht gut kennen, wird ein Video von Mozarts "Zauberflöte" gezeigt Montag, 15. Mai: "Die Zauberflöte" Freitag, 9. Juni: Mozart und Da Ponte, "Le nozze di Figaro" und "Don Giovanni" Freitag, 14. Juli: "Così fan tutte" Samstag, 15. Juli: "La clemenza di Tito", Zusammenfassung und Diskussion |
---|---|
Links | TUMonline entry |
Equivalent Courses (e. g. in other semesters)
Semester | Title | Lecturers | Dates |
---|---|---|---|
SS 2023 | Richard Wagner - Work and Impact | Mayer, F. | |
SS 2023 | Staging Memory - Theater and Memory Work |
Valdés-Stauber, M.
Assistants: Valdes Stauber, C. |
singular or moved dates |
SS 2022 | A for atomic bomb; Z for magic flute | Mayer, F. Wernecke, J. |
singular or moved dates |
WS 2021/2 | Aesthetics, Morality and Politics | Mayer, F. Wernecke, J. |
singular or moved dates |
SS 2021 | Richard Wagner's “Ring der Nibelungen” and Arthur Schopenhauer |
Mayer, F.
Wernecke, J.
Assistants: Recknagel, F. |
Fri, 10:00–13:00 |
WS 2020/1 | Aesthetics, Morality and Politics | Mayer, F. Wernecke, J. |
singular or moved dates |
SS 2020 | French Revolution - Mozart & Beethoven | Mayer, F. Wernecke, J. | |
WS 2019/20 | Aesthetics, Morality and Politics | Mayer, F. Wernecke, J. | |
SS 2019 | Gustav Mahler and his area | Mayer, F. Wernecke, J. | |
WS 2018/9 | Aesthetics, Morality and Politics | Mayer, F. Wernecke, J. | |
SS 2018 | Mozart - a Political Artist | ||
WS 2017/8 | Beethoven - a Political Artist |