This website is no longer updated.

As of 1.10.2022, the Faculty of Physics has been merged into the TUM School of Natural Sciences with the website https://www.nat.tum.de/. For more information read Conversion of Websites.

de | en

Perspectives of Technology Assessment
Perspektiven der Technikfolgenabschätzung

Course CVL0000807 in SS 2021

General Data

Course Type workshop
Semester Weekly Hours 1 SWS
Organisational Unit Academic Programs WTG
Lecturers Stefan Böschen
Dates 2 singular or moved dates

Assignment to Modules

Further Information

Courses are together with exams the building blocks for modules. Please keep in mind that information on the contents, learning outcomes and, especially examination conditions are given on the module level only – see section "Assignment to Modules" above.

additional remarks Innovation ist nicht ohne Risiko zu haben. Technikfolgenabschätzung (TA) versucht eine antizipierende Erkundung und Bewertung möglicher unerwünschter Technikfolgen. Was sind nun die Formen, Möglichkeiten, aber auch Grenzen von TA? Diese Lehrveranstaltung vermittelt einen grundlegenden Einblick in die Geschichte, Ansprüche, Leistungen und Grenzen dieses umfassenden und ambitionierten Ansatzes. Dabei soll erstens auf die Etablierung von Technikfolgenabschätzung als Beratung für das Parlament eingegangen werden. Technikfolgenabschätzung versucht eine wissenschaftliche Analyse von komplexen Prozessen des Innovierens mit der Absicht, politische Entscheidungsprozesse zu beraten. Jedoch haben sich die Bedingungen politischen Entscheidens verändert, etwa dass die Laien eine größere Bedeutung zugesprochen bekommen. Wie spiegelt sich dieser Wandel von der Politik- zur Gesellschaftsberatung in der TA? Zweitens sollen deshalb die unterschiedlichen Verfahren der Technikfolgenabschätzung behandelt werden. Es gibt in der Zwischenzeit ein breites Spektrum, was der Vielfalt der beteiligten Disziplinen wie der sozialen Beteiligung geschuldet ist. Drittens werden schließlich die spezifischen wissenschaftlichen und sozialen Herausforderungen behandelt, die mit diesem Projekt der TA einhergehen. Was sind die Risiken und Nebenwirkungen von TA selbst? Denn keine Innovation ohne Risiko - das gilt auch für die TA.
Links E-Learning course (e. g. Moodle)
TUMonline entry

Equivalent Courses (e. g. in other semesters)

SemesterTitleLecturersDates
SS 2024 Perspectives of Technology Assessment Böschen, S. singular or moved dates
WS 2023/4 Perspectives of Technology Assessment Böschen, S. Brea, R. singular or moved dates
SS 2023 Perspectives of Technology Assessment Böschen, S.
Assistants: Recknagel, F.
singular or moved dates
WS 2022/3 Perspectives of Technology Assessment Böschen, S. singular or moved dates
SS 2022 Perspectives of Technology Assessment Böschen, S.
Assistants: Recknagel, F.
singular or moved dates
WS 2021/2 Perspectives of Technology Assessment Böschen, S.
Assistants: Recknagel, F.
singular or moved dates
WS 2020/1 Perspectives of Technology Assessment Böschen, S. singular or moved dates
SS 2020 Perspectives of Technology Assessment Böschen, S. singular or moved dates
WS 2019/20 Perspectives of Technology Assessment Böschen, S. singular or moved dates
SS 2019 Perspectives of Technology Assessment Böschen, S. singular or moved dates
WS 2018/9 Perspectives of Technology Assessment Böschen, S. singular or moved dates
SS 2018 Perspectives of Technology Assessment singular or moved dates
WS 2017/8 Perspectives of Technology Assessment singular or moved dates
SS 2017 Perspectives of Technology Assessment singular or moved dates
WS 2016/7 Perspectives of Technology Assessment singular or moved dates
SS 2016 Perspectives of Technology Assessment singular or moved dates
WS 2015/6 Perspectives of Technology Assessment singular or moved dates
SS 2015 Perspectives of Technology Assessment singular or moved dates
WS 2014/5 Perspectives of Technology Assessment singular or moved dates
Top of page