Social Psychology of School (Introduction to Social and Communication Psychology)
Module WI000915
This module handbook serves to describe contents, learning outcome, methods and examination type as well as linking to current dates for courses and module examination in the respective sections.
Module version of WS 2011/2
There are historic module descriptions of this module. A module description is valid until replaced by a newer one.
Whether the module’s courses are offered during a specific semester is listed in the section Courses, Learning and Teaching Methods and Literature below.
available module versions | |
---|---|
SS 2012 | WS 2011/2 |
Basic Information
WI000915 is a semester module in German language at Bachelor’s level which is offered in summer semester.
This Module is included in the following catalogues within the study programs in physics.
- Catalogue of soft-skill courses
Total workload | Contact hours | Credits (ECTS) |
---|---|---|
90 h | 30 h | 3 CP |
Content, Learning Outcome and Preconditions
Content
Schwerpunkte der Veranstaltung sind:
- Sozialer Einfluss, Autorität und Gehorsam
- Gruppenprozesse und Gruppenleistung
- Selbstkonzept
- Kognitive Dissonanz
- Soziale Attraktion und Liebe
- Soziale Wahrnehmung
- Aggressives Sozialverhalten
- Prosoziales Verhalten
- verbale Kommunikation
- nonverbale Kommunikation
- soziale Interaktion
- Konflikte und Konfliktbewältigung.
Learning Outcome
Preconditions
Courses, Learning and Teaching Methods and Literature
Courses and Schedule
Type | SWS | Title | Lecturer(s) | Dates | Links |
---|---|---|---|---|---|
VO | 2 | Introduction to Social and Communication Psychology (WI000915) | Holzemer, L. |
Mon, 15:00–16:30, N1080ZG |
Learning and Teaching Methods
Media
- begleitendes Handout
- Literaturhinweise auf moodle
- Online-Ted
- interaktive Übungen
- Fragen zur Übung und Wiederholung
Literature
(1) Aronson, E., Wilson, T.D. & Akert, R.M. (2008). Sozialpsychologie (6. Auflage). München: Pearson.
(2) Jonas, K., Stroebe, W. & Hewstone, M. (2007). Sozialpsychologie Eine Einführung (5. Auflage). Berlin:
(3) Schulz v. Thun, F. (2001). Miteinander Reden 1: Störungen und Klärungen. Allgemeine Psychologie der Kommunikation. Hamburg: Rowohlt
Pflichtliteratur und weiterführende Literatur wird in der Vorlesung und im Handout bekanntgegeben.
Module Exam
Description of exams and course work
- Mit Wissensfragen wird überprüft, ob die Studierenden die den angestrebten Lernergebnissen entsprechenden Konzepte wiedergeben und erklären können.
- Mit Verständnisfragen wird überprüft, ob die Studierenden die den angestrebten Lernergebnissen entsprechenden Konzepte interpretieren, analysieren und diskutieren können
- Mit Szenario-Fragen wird überprüft, ob die Studierenden die den angestrebten Lernergebnissen entsprechenden Konzepte anwenden und auf verschiedene soziale und kommunikative Situationen übertragen können.
Es kann eine Mid-Term-Leistung in Form einer Teilnahme an sozial- und kommunikationspsychologischen Studien/Experimenten im Umfang von 60-120min erbracht werden. Die Erbringung der Mid-Term-Leistung ist freiwillig. Sie dient der Praxiserfahrung sowie der Veranschaulichung von methodischen Zugängen zur sozial- und kommunikationspsychologischen Forschung.
Exam Repetition
There is a possibility to take the exam in the following semester.
Current exam dates
Currently TUMonline lists the following exam dates. In addition to the general information above please refer to the current information given during the course.
Title | |||
---|---|---|---|
Time | Location | Info | Registration |
Introduction to Social and Communication Psychology | |||
Tue, 2022-08-16, 10:45 till 11:45 | till 2022-06-30 (cancelation of registration till 2022-08-09) |