Gesundheitsverhalten und Prävention
Health Behavior and Prevention (Required module)

Modul SG160036

Dieses Modul wird durch Fakultät für Sport- und Gesundheitswissenschaften bereitgestellt.

Diese Modulbeschreibung enthält neben den eigentlichen Beschreibungen der Inhalte, Lernergebnisse, Lehr- und Lernmethoden und Prüfungsformen auch Verweise auf die aktuellen Lehrveranstaltungen und Termine für die Modulprüfung in den jeweiligen Abschnitten.

Modulversion vom WS 2013/4

Von dieser Modulbeschreibung gibt es historische Versionen. Eine Modulbeschreibung ist immer so lange gültig, bis sie von einer neuen abgelöst wird.

verfügbare Modulversionen
SS 2014WS 2013/4

Basisdaten

SG160036 ist ein Modul in auf das unregelmäßig angeboten wird.

Das Modul ist Bestandteil der folgenden Kataloge in den Studienangeboten der Physik.

  • Allgemeiner Katalog für überfachliche Grundlagen
GesamtaufwandPräsenzveranstaltungenUmfang (ECTS)
180 h  h 6 CP

Inhalte, Lernergebnisse und Voraussetzungen

Inhalt

- Theories for recording and maintaining health-related behavior;
- Intervention approaches to change behavior and lifestyles in different approaches and at different levels;
- Effectiveness research on behavioral (change) programs;
- Definitions and principles of healthy nutrition;
- Food and eating habits;
- Field of action of "diet" in the Prevention Guidelines;
- Health-promoting and preventive dietary recommendations;
- Diets and their health-related modes of action;
- Types of nutritional and enjoyment behavior;
- Definitions and principles of exercise, physical activity and sports from a (bio) medical point of view.
- Field of action of "movement" in the Prevention Guidelines.
- Behavioral prevention approaches and programs in different settings through diet, exercise.

Lernergebnisse

After successfully completing the module, students will be able:
- to explain what task of behavioral prevention is performed in health promotion,
- to explain, on the basis of fundamental knowledge of motivated behavior, psychological theories and models of the development and promotion of health-related behavior and health-related lifestyle,
- to name the different levels, approaches and methods of behavioral interventions for prevention and health promotion and to discuss these in the light of theories and models,
- to name and represent the fields of action of primary prevention according to Prevention Guidelines of SHI,
- to describe and distinguish among exercise, physical activity and sports in their fundamental aspects and to describe their health-promoting effects,
- to understand the impact of nutrition and diets on health and to evaluate individual examples,
- to understand exercise and nutrition as factors in the context of health promotion and prevention.

Voraussetzungen

Modules: Body structures and functions, introduction to health science and learning and behavior. Only on the basis of anatomy and physiology, biochemistry, the definitions of health science and the psychology of motivation can prevention characteristics of exercise, nutrition and relaxation be understood.

Lehrveranstaltungen, Lern- und Lehrmethoden und Literaturhinweise

Lehrveranstaltungen und Termine

ArtSWSTitelDozent(en)Termine
VO 1 Einführung in die Gesundheitspsychologie Mo, 12:15–13:00, 2940.EG.001M
VO 3 Ernährung, Bewegung und Gesundheit Mo, 13:15–14:00, 2940.EG.001M
Fr, 10:15–11:45, 2907.06.605

Lern- und Lehrmethoden

The module consists of 2 lectures with blended learning components. The content of the module is conveyed through lectures and presentations. Students will be encouraged to study the literature and the substantive discussion of the topics.

Medienformen

keine Angabe

Literatur

Leitzmann C, Müller C, Michel P, Brehme U, Triebel T, Hahn A, Laube H: Ernährung in Prävention und Therapie: Ein Lehrbuch. Hippokrates (2009)

Vogt L, Töpper A: Sport in der Prävention: Handbuch für Übungsleiter, Sportlehrer, Phy-siotherapeuten und Trainer In Kooperation mit dem Deutschen Olympischen Sportbund. Deutscher Ärzte-Verlag (2011)

Tomasits J, Haber P: Leistungsphysiologie: Grundlagen für Trainer, Physiotherapeuten und Masseure. Springer

Knoll, N., Scholz, U. & Rieckmann, N. (2011). Einführung in die Gesundheitspsychologie. München: Reinhardt

Modulprüfung

Beschreibung der Prüfungs- und Studienleistungen

The written examination is held in a classroom. In this, it will be demonstrated that questions about behavioral prevention, exercise and healthy eating can be answered in a limited time and without aids. The answers require choosing from among given multiple choice options.

Kondensierte Materie

Wenn Atome sich zusammen tun, wird es interessant: Grundlagenforschung an Festkörperelementen, Nanostrukturen und neuen Materialien mit überraschenden Eigenschaften treffen auf innovative Anwendungen.

Kern-, Teilchen-, Astrophysik

Ziel der Forschung ist das Verständnis unserer Welt auf subatomarem Niveau, von den Atomkernen im Zentrum der Atome bis hin zu den elementarsten Bausteinen unserer Welt.

Biophysik

Biologische Systeme, vom Protein bis hin zu lebenden Zellen und deren Verbänden, gehorchen physikalischen Prinzipien. Unser Forschungsbereich Biophysik ist deutschlandweit einer der größten Zusammenschlüsse in diesem Bereich.