de | en

Rollenbilder in "The Big Bang Theory": Können Stereotype unsere Karriere beeinflussen?
The Big Bang Theory Syndrome: Why Should We Care About Stereotypes?

Modul PH8120

Diese Modulbeschreibung enthält neben den eigentlichen Beschreibungen der Inhalte, Lernergebnisse, Lehr- und Lernmethoden und Prüfungsformen auch Verweise auf die aktuellen Lehrveranstaltungen und Termine für die Modulprüfung in den jeweiligen Abschnitten.

Basisdaten

PH8120 ist ein Semestermodul in Englisch oder Deutsch auf Bachelor-Niveau und Master-Niveau das im Sommersemester angeboten wird.

Das Modul ist Bestandteil der folgenden Kataloge in den Studienangeboten der Physik.

  • Allgemeiner Katalog für überfachliche Grundlagen

Soweit nicht beim Export in einen fachfremden Studiengang ein anderer studentischer Arbeitsaufwand ("Workload") festgelegt wurde, ist der Umfang der folgenden Tabelle zu entnehmen.

GesamtaufwandPräsenzveranstaltungenUmfang (ECTS)
90 h 30 h 3 CP

Inhaltlich verantwortlich für das Modul PH8120 ist Elena Hassinger.

Inhalte, Lernergebnisse und Voraussetzungen

Inhalt

Which stereotypes exist and how do they affect our behavior and that of others? What consequences do stereotypes have on our career as a male/female physicist? How can we consciously deal with and react to the structural mechanisms induced by gender roles? 

 

This interdisciplinary seminar aims at raising consciousness about existing differences that female and male physicists encounter during their career. It is directed to both men and women who want to sharpen their perception, professionalize their interactions and their appearance and take decisions based on well-defined criteria rather than stereotypes.

 

After finding out about prevailing stereotypes in our daily life, we will discuss concrete contexts where stereotypes strongly affect our choices: employee selection, leadership, and career paths.

 

In addition to seminar talks by the participants, we will have two guest speakers: Elisa Resconi, a highly successful physics professor at TUM, will report on her experiences as a female scientist; and Claudia Peus, Senior Vice President Talent Management & Diversity and professor for research and science management, will explain the influence of stereotypes in selection processes.

Lernergebnisse

Nach der erfolgreichen Teilnahme an dem Modul sind die Studierenden in der Lage:

  1. Auflistung einzelner Lernergebnisse …

Voraussetzungen

Willingness for critical self-reflection

Lehrveranstaltungen, Lern- und Lehrmethoden und Literaturhinweise

Lehrveranstaltungen und Termine

ArtSWSTitelDozent(en)Termine
PS 2 Rollenbilder in "The Big Bang Theory": Können Stereotype unsere Karriere beeinflussen? Hassinger, E.
Mitwirkende: Hubner, S.
einzelne oder verschobene Termine

Lern- und Lehrmethoden

The block seminar will be divided in teaching units of two SWS according to the different topics.

Every unit will be prepared by a group of students under guidance of the teachers. The group will first give a presentation of around 20 min followed by a discussion. Afterwards, the leading group will conduct an activity of their choice that will consolidate the content and actively involve all participants of the seminar. This might for example take the form of a group exercise or a game.

Medienformen

Student presentations, literature review, discussions, role games, group exercises …

Literatur

Will be provided.

Modulprüfung

Beschreibung der Prüfungs- und Studienleistungen

Development of a presentation (70% of the final grade) and a concept to teach the content to the group of seminar participants (30% of the final grade).
Nach oben