de | en

Science and Technics Between Acceptance and Participation

Module CLA21022

This Module is offered by Carl von Linde-Akademie (ehem.).

This module handbook serves to describe contents, learning outcome, methods and examination type as well as linking to current dates for courses and module examination in the respective sections.

Module version of WS 2015/6 (current)

There are historic module descriptions of this module. A module description is valid until replaced by a newer one.

available module versions
WS 2015/6WS 2007/8

Basic Information

CLA21022 is a semester module in German or English language at Bachelor’s level and Master’s level which is offered in summer semester.

This Module is included in the following catalogues within the study programs in physics.

  • Catalogue of soft-skill courses
Total workloadContact hoursCredits (ECTS)
60 h 15 h 2 CP

Content, Learning Outcome and Preconditions

Content

- Demokratietheorie, Akzeptanz und Partizipation
- Wissenschaft und Technik in Demokratien
- Wissenschaft- und Technikakzeptanz
- Wissenschaft- und Technikkonflikte
- Formen und Methoden der Partizipation (Bürgerkonferenzen)
- Partizipation und Governance
- (Infra-)Strukturen der Beteiligung (z.B. Internetplattformen)
- Theorie und empirische Studien zum Themenfeld

Learning Outcome

Die Studierenden sind nach der Teilnahme in der Lage, verschiedene Formen der Kommunikation zwischen Wissenschaft und Öffentlichkeit zu beschreiben. Zudem können sie das Wechselspiel von Wissenschaft und Technik, Akzeptanz und Partizipation verstehen und die bestehenden Verbindungen bzw. Barrieren aufzeigen.

Preconditions

no info

Courses, Learning and Teaching Methods and Literature

Courses and Schedule

TypeSWSTitleLecturer(s)Dates
SE 2 Engaging Science with Publics Wed, 15:00–18:45, 139
and singular or moved dates

Learning and Teaching Methods

Die Lehrveranstaltung nutzt die Methoden des Vortrags, der Arbeit in Kleingruppen sowie der Kurzpräsentation.

Media

E-Reader, Folien, Literatur, Flipchart, Filme

Literature

Felt, U. (2000): Why should the public “understand” science? A historical perspective on Aspects of the Public Understanding of Science. In: Dierkes, M.; Von Grote, C. (eds.): Between Understanding and Trust. The Public, Science and Technology. Harwood, S. 7-38.
Liebert, Wolf-Andreas; Weitze, Marc-Denis (Hrsg., 2006): Kontroversen als Schlüssel zur Wissenschaft? Bielefeld: transcript.

Module Exam

Description of exams and course work

In einer Kurzpräsentation demonstrieren die Studierenden die möglichen Formen der Kommunikation zwischen Öffentlichkeit und Wissenschaft und das Verhältnis zwischen diesen beiden Bereichen (Prüfungsleistung).
Top of page