Science and Technics Between Acceptance and Participation
Module CLA21022
This module handbook serves to describe contents, learning outcome, methods and examination type as well as linking to current dates for courses and module examination in the respective sections.
Module version of WS 2015/6 (current)
There are historic module descriptions of this module. A module description is valid until replaced by a newer one.
Whether the module’s courses are offered during a specific semester is listed in the section Courses, Learning and Teaching Methods and Literature below.
available module versions | |
---|---|
WS 2015/6 | WS 2007/8 |
Basic Information
CLA21022 is a semester module in German or English language at Bachelor’s level and Master’s level which is offered in summer semester.
This Module is included in the following catalogues within the study programs in physics.
- Catalogue of soft-skill courses
Total workload | Contact hours | Credits (ECTS) |
---|---|---|
60 h | 15 h | 2 CP |
Content, Learning Outcome and Preconditions
Content
- Demokratietheorie, Akzeptanz und Partizipation
- Wissenschaft und Technik in Demokratien
- Wissenschaft- und Technikakzeptanz
- Wissenschaft- und Technikkonflikte
- Formen und Methoden der Partizipation (Bürgerkonferenzen)
- Partizipation und Governance
- (Infra-)Strukturen der Beteiligung (z.B. Internetplattformen)
- Theorie und empirische Studien zum Themenfeld
- Wissenschaft und Technik in Demokratien
- Wissenschaft- und Technikakzeptanz
- Wissenschaft- und Technikkonflikte
- Formen und Methoden der Partizipation (Bürgerkonferenzen)
- Partizipation und Governance
- (Infra-)Strukturen der Beteiligung (z.B. Internetplattformen)
- Theorie und empirische Studien zum Themenfeld
Learning Outcome
Die Studierenden sind nach der Teilnahme in der Lage, verschiedene Formen der Kommunikation zwischen Wissenschaft und Öffentlichkeit zu beschreiben. Zudem können sie das Wechselspiel von Wissenschaft und Technik, Akzeptanz und Partizipation verstehen und die bestehenden Verbindungen bzw. Barrieren aufzeigen.
Preconditions
no info
Courses, Learning and Teaching Methods and Literature
Courses and Schedule
Type | SWS | Title | Lecturer(s) | Dates | Links |
---|---|---|---|---|---|
SE | 2 | Engaging Science with Publics |
Wed, 15:00–18:45, 139 and singular or moved dates |
eLearning |
Learning and Teaching Methods
Die Lehrveranstaltung nutzt die Methoden des Vortrags, der Arbeit in Kleingruppen sowie der Kurzpräsentation.
Media
E-Reader, Folien, Literatur, Flipchart, Filme
Literature
Felt, U. (2000): Why should the public “understand” science? A historical perspective on Aspects of the Public Understanding of Science. In: Dierkes, M.; Von Grote, C. (eds.): Between Understanding and Trust. The Public, Science and Technology. Harwood, S. 7-38.
Liebert, Wolf-Andreas; Weitze, Marc-Denis (Hrsg., 2006): Kontroversen als Schlüssel zur Wissenschaft? Bielefeld: transcript.
Liebert, Wolf-Andreas; Weitze, Marc-Denis (Hrsg., 2006): Kontroversen als Schlüssel zur Wissenschaft? Bielefeld: transcript.